måndag 1 april 2013

Vår-Utmaning! Alla bör bära ett strå till stacken!




Inspiration!



Det viktigaste vi har är vår jord. Om vi inte tar hand om den i tid så kommer vi inte att kunna överleva på ett naturligt sätt, eller ens över huvud taget. Hur lång tid är det kvar? Hur ska det se ut om 10, 30, 50, 70 år? Vad lämnar vi efter oss och hur kan vi bidra till att bromsa den dåliga utvecklingen?

Jag gillar detta inlägg. Det var här jag fann inspiration till denna utmaning som sträcker sig över våren. Någon gång mot slutet på Maj månad kommer jag att utse en vinnare, eller flera!


Fullblodsekologen: Att dra ett litet strå till stacken - Bärkassar: Många är vi som numera använder återanvändbara kassar när vi handlar.


Läs detta! Jag håller med om att vi måste hjälpas åt i fighten om att värna om vår jord, vår miljö och det arv vi lämnar efter oss.

VÅR-UTMANINGEN går ut på att ni ska återanvända så mycket det bara går när ni handlar hem ny mat, eller annat som vi ju måste köpa nytt (eller begagnat), vad vi kan skapa nytt av eller bidra till vår avkoppling med. Det handlar helt enkelt om att återbruka / återanvända / återvinna material eller saker, mat eller vad som ni än kan.

1. Maila mig kort på vad du hittat på eller bidrar med. (Tips! Lägg in min mail i mobilen och skicka bilden direkt från mataffären, köket eller då du känner att du återvinner!) Mailadressen är kalkstenspyssel@yahoo.se.  Lämna gärna med din blogg-adress så länkar jag även till den när bilden publiceras.

2. Lämna  en kommentar i detta blogginlägg och ange vad du tycker är roligast när det gäller utmaningen? Kanske du älskar att laga sockor hemma i mysfåtöljen eller gillar att kombinera nya middagar av de matrester som finns i kylen?

3. Ange vad du önskar dig om du vinner utmaningen, förutom ett eget inlägg på bloggen. 

Lycka till och kom ihåg; ALLA bidrag, stora som små, är viktiga för miljön så passa på att dela med dig av dem.

Dela med dig av detta inlägg till dina vänner via bloggar, facebook och mail. Ju fler vi är som deltar - desto fler vardagstips kommer vi att få om hur vi kan bidra till en finare jord.

3 kommentarer:

  1. Vilken härlig utmaning! Gillar verkligen den fina "verktygslådan" som verkar ha blivit en trädgårdslåda. Ha en härlig dag! Kram/Annelie

    SvaraRadera
  2. Bra utmaning, för alla behöver fler tips!
    Sedan jag fick upp ögonen för virkning så sparar jag slitna och söndriga tröjor eller sängkläder, klipper de i remsor och virkar med dessa. 1-2 cm remsor och virknål 10 går utmärkt. Blir stabilt som korgar och tvättas som en vanlig tröja, kan det bli enklare att tvätta en korg?
    Jag, med hjälp av min mormor och hennes symaskin, återanvänder byxor så långt det går. Jeans som skavs sönder görs om till shorts, lappas ihop med de avklippta benbitarna och går sedan utmärkt att använda som uteshorts när man är i skog eller mark.
    Nu ska jag även ge mig på att omvandla 7 par jeans/shorts/trekvartsbyxor till en kjol.
    Vad jag önskar mig.. Jag tycker om att få överraskningar,Jag älskar ätbara presenter, sådant man själv aldrig unnar sig när det gäller godis eller garn.

    SvaraRadera
  3. Måste ärligt erkänna att jag är dålig på att återanvända, förutom glasburkar då som alltid kommer till nytta någonstans och att jag odlar i allt som ser odlingsbart ut. Har försökt komma på något bra och förnuftigt jag gör, men det är tyvärr lite skralt på den fronten. Så mitt lilla blygsamma bidrag är det lite uttjatade "tipset" om att använda 5 liters vattendunkar som drivhus. Ta hål i botten och sätta de över en kruka. Vad jag skulle önska mig om jag vann: en fast tvål:)

    SvaraRadera